1. "Det vigtigste for mig er sange, som rører mig. Poesien og melodien skal gå op i en højere enhed."

    Udtalelse fra censor, lærer og prøveleder henholdsvis Katrine Madsen, Etta Cameron og Jesper Sveidahl efter afsluttende eksamenskoncert d. 7. juni 2004 fra Rytmisk Musikkonservatorium:

    "Martin Roy Wade er en meget indlevet scat-sanger og fortolker af den klassiske amerikanske jazztradition. Hans stemme er smidig, levende og
    udtryksfuld med stor spændvidde og han har en udsøgt fornemmelse for pausering og artikulation. Martin fanger sit publikum i et intens, nøgent og
    hudløst udtryk som er funderet i en veludviklet sans for harmonik og melodik. Han indtager scenen med stor stilsikkerhed, humor og passion og han har en glimrende kontakt til musikere og publikum. Martin er en nærværende og varm entertainer".

    Martin Roy Wades stil må betegnes som nutidig vokaljazz med udgangspunkt i swing- og beboptraditionen. Han synger ofte i "klassisk" quartet med sang, piano, bas og trommer. Repertoiret tager udgangspunkt i den store amerikanske sangbog. Det vil sige film- og musicalsange fra 1920´erne og frem til i dag. Det repræsenteres bl.a. af komponister som: Irving Berlin, Jerome Kern, Georg Gershwin, Cole Porter og Richard Rodgers, kaldet "The Mighty Five", og "The Mighty Handfull". Komponister som Michel Legrand og Antonio Carlos Jobim indgår også i repertoiret. Sangene er i tidens løb blevet skrevet til - og lanceret af sangere som: Sammy Davis Jr., Frank Sinatra, Nat "King" Cole og Tony Bennett. Disse sangere er ligeledes store inspirationskilder for Martin Roy Wade.

    ”Disse fire sangere betyder meget for mig i mit musikalske univers og i tilgangen til mit repertoire. En fællesnævner for de fire er selvfølgelig en helt unik og personlig lyd. De er hver især ikke til at tage fejl af, når man hører dem. Dette skyldes bl.a. deres meget fine diktion, tekstforståelse og formidlingsevne.



    Erfaring
    Uddannelse
    Inspirationskilder
 
  1. -


  2. En publikummers bekendelser

  3. Jazz er jo som bekendt ikke, det værste man har. Når man som aktiv publikummer har oplevet jazz i stort og i småt, i store sale og i små rum, i stor stil og i små portioner må man ofte knibe sig selv i armen: Kan jeg virkeligt så mange gange i ugen, gå så mange steder hen og få så gode oplevelser? Og endda ofte til (for) billige entre-betalinger.

  4. Som aktiv publikummer oplever man også unge musikere og sangere udvikle sig fra det famlende til det favnende, fra det søgende til det vidende, fra det usikre til det sikre.


  5. Eller med andre ord: Som aktiv og omkringfarende publikummer oplever man både processen og resultatet, og naturligvis er resultatet det vigtigste, men processen er på en klar andenplads - eller måske endda på en delt førsteplads med resultatet.


  6. Martin Roy Wade mødte jeg første gang til et lukket arrangement, hvor publikum ikke var jazzfreaks, men musikelskere med hang til mange musikarter. Som ansvarlig for arrangementet var jeg naturligvis spændt på deres reaktioner, men ord som "kompetent", "poetisk", "swinging" og "kom ud over scenekanten" var ord som gik igen og igen blandt de 50 tilhørere. Også jeg syntes, det var et godt arrangement og dejlig musik og sang. Så meget stærkere har det været at følge Martins efterfølgende optræden - for mig kulminerende med sublime ensemblespil på vidt forskellige spillesteder indenfor de seneste måneder. Det der tænder, er især autoriteten. Ikke den rigide autoritet. Ikke den formelle autoritet. Men den form for autoritet, hvor mennesket Martin aldrig forsvinder i teknisk kunnen. Som i al anden kunst er dette det centrale: Mennesket, følsomheden, indlevelsen står over det tekniske. Til gengæld skal det tekniske være et sikkert fundament. Og det er det!

  7. - Poul Lykholt

  8. -


    Spillesteder:
    Cafe Blågårds Apotek, Cafe Long John, Huset i Magstræde, Jazzhus Dexter i Odense, Roskilde Jazzfestival, Maribo Jazzfestival,

    Musik af: Irving Berlin, Alan Jay Lerner & Frederick Loewe, Burwell/Parish

    Indspillet af: Martin Roy Wade, sang - Thomas Bornøe, piano - Peter Jørgensen, bas - Anders Provis, trommer.

    Forkortelser: TBA = To Be Announced.

    Website:
    Thomas Gunge, Copyright ©2007

    Fotos:
    Thomas Gunge, Copyright ©2007
 








  1. Hent pressemeddelelse om Martin Roy Wade (doc)


  2. Hent pressebillede af Martin Roy Wade



  3. Martin Roy Wade

  4. Jagtvej 219 E, 5. sal

  5. 2100 København Ø


  6. Tlf: 3920 6802

  7. Mobil: 2627 6802

  8. Mail: martinroywade@hotmail.com




  9. Søllerød Jazzklub, Nærum Skole fredag d.5/12 kl.20.00


  10. "Roy meets girl"  MRW,vokal - Krestine Havemann, vokal - Torben Kjær, piano - Hugo Rasmussen, bas - Tom McEwan, trommer:

  11. Farum Jazzklub fredag d.5/2 - 2010 kl.20.00


  12. Glostrup Kulturhus lørdag d. 5/12 kl. 14.00  MRW Allstars - MRW, vokal - Camilla Dayyani, vokal - Søren Kristiansen,  piano - Thomas Ovesen, bas - Martin Klausen, trommer.


  13. Inge Andersen Swingtet :

  14. Vanløse Jazzklub, Vanløse Kulturhus  tirsdag d.9/2  2010 kl.20.00